Tasokuvaukset

Bouncen trampoliinivoimistelun harrasteryhmissä harjoitellaan pääasiassa yksilötrampoliinilla ja oheisharjoitteluna tutustutaan myös tuplaminitrampoliiniin (DMT). Cheerleading-joukkueita on tällä hetkellä neljä. Molempien lajien harrasteryhmissä temppujen harjoittelu aloitetaan aina perusteista edeten vähitellen vaikeampiin liikkeisiin. Uudet liikkeet perustuvat aina aiemmin opittuihin, teknisesti ja turvallisesti hallittuihin perusliikkeisiin. Eteneminen on siis portaittaista ja tapahtuu yksilölliseen tahtiin. Trampoliinivoimistelussa harrastaja on yhdellä tasolla yleensä 1-3 vuotta, jonka jälkeen hän siirtyy seuraavalle tasolle oppimaan yhä vaikeampia liikkeitä ja sarjoja. Tason vaihdoksen mahdollisuudesta tiedotetaan kyseessä olevia harrastajia kauden vaihtumisen yhteydessä. Tasoa ei siis tule vaihtaa ja valita omin päin turvallisuussyistä. Lajin luonne mahdollistaa entistä haastavammat harjoitteet, vaikkei volttien määrä lisääntyisikään!

TRAMPOLIININ HARRASTERYHMÄT

ALKEET (alkaen 6v.):

Kaikki uudet harrastajat aloittavat alkeistasolta. Alkeistasolla opeteltavia asioita ovat mm. jännehyppy, perushypyt (kerä, taitto, haarataitto) avauksilla, tukkihyppy sekä hypyt istumaan, vatsalleen ja selälleen. Ison trampoliinin lisäksi tutustutaan tuplaminitrampoliinin perusteisiin. Maalla harjoitellaan mm. kuperkeikkoja, kärrynpyöriä ja trampoliiniliikkeiden oikeita asentoja.

ALKEISJATKO (alkaen 8v.):

Harrastaja on valmis siirtymään alkeisjatkotasolle sitten, kun perushypyt sekä hypyt selälleen, tukkiin ja vatsalleen onnistuvat ilman patjaa trampoliinivoimistelun suoritustekniikalla. Alkeisjatkotasolla opetellaan arm set -hyppy, erilaisia mattokierteitä, kuppari eteen ja taakse erilaisin variaatioin, koiravoltti sekä kerä- ja taittovoltti eteen. Lisäksi harjoitellaan liikeyhdistelmiä ja sarjoja, joita pääsee keksimään myös itse. Opittuja liikkeitä kokeillaan ison trampoliinin lisäksi myös tuplaminitrampoliinilla. Maalla keskitytään mm. käsilläseisontaan ja käsinseisontakuperkeikkaan.

JATKO (alkaen 10v.):

Harrastaja voi siirtyä jatkotasolle sitten, kun erilaiset mattokierteet, taakse kuppari ja trampoliinivoimistelun luokkajärjestelmän mukainen 1. luokan sarja onnistuu teknisesti oikein. Jatkotason osaamistavoitteisiin kuuluvat mm. barani kerien ja taittaen, taaksevoltti kerien, taittaen ja suorin vartaloin, lazy back, flying ja ball out sekä näistä ja aiemmin opituista liikkeistä koostuvat yhdistelmät ja sarjat. Samoja liikkeitä harjoitellaan myös tuplaminitrampoliinilla. Maalla harjoitellaan mm. käsillä kävelyä, yhden käden kärrynpyörää ja keskitytään kehoa vahvistavaan ja huoltavaan harjoitteluun.

BOUNCY (lapset ja nuoret)

Bouncy-harrasteryhmät ovat tarkoitettu lapsille ja nuorille, jotka haluavat harrastaa lajia entistä tavoitteellisemmin ja harjoitella useamman kerran viikossa. Bouncy-ryhmiä suositellaan erityisesti niille harrastajille, joiden tavoitteena on päästä tulevaisuudessa trampoliinivoimistelun kilparyhmiin. Bouncyyn voi hyvin ilmoittautua myös sellaiset harrastajat, joilla kilpaileminen ei olisikaan vielä mielessä. Tärkeintä on, että tykkää harjoittelemisesta ja haluaa kehittyä niin lajiliikkeissä kuin lajiosaamista tukevissa monipuolisissa liikuntataidoissakin!

Bouncy Mikrot (7-9v.) harjoittelee kahdesti viikossa, joista toisella kerralla keskitytään lajiharjoitteluun trampoliinilla ja toisella harjoituskerralla monipuolisia liikuntataitoja vahvistavaan oheisharjoitteluun (esim. airtrack, akrobatia, koordinaatio). Bouncy Minit (10-12v.) ja Bouncy Junnut (13v.+) harjoittelevat lajitaitoja trampoliinilla kahdesti viikossa ja lajia tukevaa monipuolista oheisharjoittelua järjestetään kerran viikossa (esim. tuplaminitrampoliini, kehonhallinta, lihaskunto, liikkuvuus).

BOUNCY MIKROT harjoittelee keskiviikkoisin 17-18.30 ja lauantaisin (oheiset) klo 11.30-13.00

BOUNCY MINIT harjoittelee tiistaisin ja perjantaisin klo 18-19.30, sekä lauantaisin (oheiset) klo 11.30-13.00

BOUNCY JUNNUT harjoittelee tiistaisin ja perjantaisin klo 16.30-18 sekä lauantaisin (oheiset) klo 12.30-14.00

NUORTEN TREENIRYHMÄ

Nuorten treeniryhmä on tarkoitettu motivoituneille ja useampia kertoja viikossa harjoitteleville nuorille. Ryhmä mahdollistaa tavoitteellisemman ja samalla porukalla tapahtuvan harjoittelun.

CHEERLEADINGIN JOUKKUEET

Bouncen kevään 2022 joukkueet:

MINIEN HARRASTEKILPAJOUKKUEET

TÄYNNÄ – Bounce Blissful on kahdesti viikossa harjoitteleva 7-12-vuotiaiden cheerleading-joukkue, joka tähtää keväällä harrastekisoihin. Joukkueessa harjoitellaan akrobatiaa, stuntteja, avorivitekniikkaa sekä kevään kisaohjelmaa. Lajiharjoitteiden lisäksi harjoituksissa on ohjattu alku- ja loppuverryttely. Liikunnalliset pelit ja leikit ovat myös osana harjoituksia.

Treeniajat: maanantaisin klo 18.00-19.30 ja torstaisin klo 17.00-18.30

Vastuuvalmentajat: vastuuohjaajina Peppi Forsblom ja uusi valmentaja

Bounce Blooming on kahdesti viikossa harjoitteleva 7-12-vuotiaiden cheerleading-joukkue, joka tähtää myös keväällä harrastekisoihin. Bloomingissa harjoitellaan samoja cheer-taitoja, kuin Blissfulissa.

Treeniajat: tiistaisin klo 18.00-19.30 ja lauantaisin klo 10.00-11.30

Vastuuvalmentajat: Alli Kuivalainen ja Frida Korvenoja

Molemmat joukkueet harjoittelevat tavoitteellisesti sekä monipuolisesti erilaisia cheerleading-taitoja (stuntteja, akrobatiaa, hyppyjä ja avorivitekniikkaa) sekä omaa kisaohjelmaansa. Molempien joukkueiden tavoitteena on kilpailla kevään lopulla harrastekisoissa. Kisojen aikataulu ja sijainti selviää, kunhan kevään kisaohjelma julkaistaan. Kisat, joihin osallistutaan, järjestetään pääkaupunkiseudulla.

Kaksi kertaa viikossa harjoittelevien joukkueiden treeniaika on 2x 1,5h. Treeniaika vaihdettiin kahdesta tunnista puoleentoista tuntiin harrastajilta sekä ohjaajilta saadun palautteen perusteella.

Kilpailemisesta kiinnostuneet harrastajat pääsevät kevään aikana kartuttamaan kisakokemusta yllä mainituissa harrastekilpajoukkueissa. Syksyllä suoritamme kilpajoukkuejaon valintatilaisuuden perusteella ja niihin voi hakea myös harrastejoukkueista.

 

MINIEN HARRASTEJOUKKUEET

Bounce Beaming on kerran viikossa harjoittelevien 10-12-vuotiaiden harrastejoukkue, joka harjoittelee cheerleadingin perusteita ja monipuolisia liikuntataitoja. Joukkueessa harjoitellaan akrobatiaa, avorivitekniikkaa sekä stuntteja. Lajiharjoitteiden lisäksi harjoituksissa on ohjattu alku- ja loppuverryttely. Liikunnalliset pelit ja leikit ovat myös osana harjoituksia.

Treeniaika: maanantaina klo 17.00-18.30

Vastuu valmentajat: Peppi Forsblom ja uusi valmentaja

Bounce Bubbly on kerran viikossa harjoitteleva 7-9-vuotiaiden harrastejoukkue, joka harjoittelee cheerleadingin perusteita ja monipuolisia liikuntataitoja. Joukkueessa harjoitellaan myös akrobatiaa, avorivitekniikkaa sekä stuntteja. Lajiharjoitteiden lisäksi harjoituksissa on ohjattu alku- ja loppuverryttely. Liikunnalliset pelit ja leikit ovat olennaisena osana harjoituksia.

Treeniaika: lauantaina klo 11.00-12.30

Vastuu valmentajat: Alli Kuivalainen ja Frida Korvenoja

Kerran viikossa harjoittelevat joukkueet jaetaan kevätkaudelle kahteen ikäryhmään 7-9-vuotiaisiin sekä 10-12-vuotiaisiin. Ikäjaon avulla voidaan taata harrastajille monipuoliset harjoitteet, jotka perustuvat lasten ikään ja herkkyyskausiin sopivaan harjoitteluun. Ikäkausijaot eivät ole kuitenkaan ehdottomat. Mikäli harrastajan aikatauluihin sopii vain toisen ikäryhmän treenit, voi hän osallistua niihin.

 

JUNNUJEN HARRASTEJOUKKUE

Bounce Blazing on kerran viikossa harjoitteleva 13-18-vuotiaiden harrastejoukkue, joka tähtää keväällä stage-tapahtumaan esiintymään. Joukkueessa harjoitellaan akrobatiaa, avorivitekniikkaa, stuntteja sekä kevään stage-ohjelmaa. Lajiharjoitteiden lisäksi harjoituksissa on ohjattu alku- ja loppuverryttely. Harjoituksissa tehdään myös liikkuvuutta, kehonhallintaa sekä koordinaatio- ja lihaskuntoharjoittelua.

Treeniaika: torstaisin klo 18.30-20.00

Vastuuvalmentaja: Peppi Forsblom

 

Lyhytkurssit ja leirit

Järjestämme keväällä cheerleadingin lyhytkursseja. Kurssien teemoja mietittäessä kuuntelemme harrastajien toiveita. Keväällä on tulossa mm. akrobatia- ja tramppakurssit. Kurssit ovat kiva tapa saada viikkoon lisätreenikerta sitoutumatta kuitenkaan mukaan koko kaudeksi. Kurssit ovat myös hyvä tapa kehittää omaa osaamistaan haluamallaan osa-alueella. Lisäksi järjestämme koulujen loma-aikoina 7-12-vuotiaille cheerleading-päiväleirejä.